Tuesday, October 4, 2011

Soal1

Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
BAHASA INGGRIS
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan i
KATA PENGANTAR
Keputusan Menteri Pendidikan Nasional No. 153/U/2003, tanggal 14 Oktober 2003,
tentang Ujian Akhir Nasional Tahun Pelajaran 2003/2004, antara lain menetapkan bahwa dalam
pelaksanaan ujian akhir nasional ada mata pelajaran yang naskah soalnya disiapkan oleh pusat
dan ada mata pelajaran yang naskah soalnya disiapkan oleh sekolah. Mata pelajaran yang naskah
soalnya disiapkan oleh pusat untuk SMP dan MTs adalah mata pelajaran Bahasa Indonesia,
Bahasa Inggris, dan Matematika. Naskah soal tiga mata pelajaran ini disiapkan oleh Pusat
Penilaian Pendidikan (Puspendik). Selain dari tiga mata pelajaran tersebut naskah soalnya
disiapkan oleh sekolah/madrasah.
Berkaitan dengan hal tersebut, Pusat Penilaian Pendidikan menyiapkan buku panduan
materi untuk mata pelajaran-mata pelajaran yang naskah soalnya disiapkan oleh pusat. Buku ini
memuat uraian tentang hal-hal sebagai berikut.
1. Gambaran umum.
2. Standar kompetensi lulusan.
3. Ruang lingkup, ringkasan materi, beserta latihan dan pembahasannya.
Buku panduan materi ujian ini dimaksudkan untuk memberi arah kepada guru dan siswa
tentang materi yang akan diujikan berkaitan dengan berbagai kompetensi lulusan dalam mata
pelajaran-mata pelajaran tersebut. Dengan adanya buku panduan materi ujian ini, diharapkan
para guru dapat menyelenggarakan proses pembelajaran yang lebih terarah, dan para siswa dapat
belajar lebih terarah pula. Dengan demikian, diharapkan para siswa dapat mencapai hasil ujian
yang sebaik mungkin.
Semoga buku ini bermanfaat bagi berbagai pihak dalam rangka meningkatkan mutu
proses dan hasil belajar siswa.
Jakarta, Desember 2003
Kepala Pusat Penilaian Pendidikan,
Bahrul Hayat, Ph.D.
NIP 131602652
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan ii
DAFTAR ISI
Halaman
Kata Pengantar........................................................................................................... i
Daftar Isi .................................................................................................................... ii
Gambaran Umum....................................................................................................... 1
Standar Kompetensi Lulusan ..................................................................................... 2
Ruang Lingkup dan Ringkasan Materi ...................................................................... 3
• Kompetensi 1 ...................................................................................................... 3
• Kompetensi 2 ...................................................................................................... 11
• Kompetensi 3 ...................................................................................................... 22
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 1
• Pada ujian nasional tahun pelajaran 2003/2004, bentuk tes Bahasa
Inggris tingkat SMP/MTs berupa tes tertulis dengan bentuk soal
pilihan ganda, sebanyak 60 soal dengan alokasi waktu 120 menit.
• Acuan yang digunakan dalam menyusun tes ujian nasional adalah
kurikulum 1994 beserta suplemennya, dan standar kompetensi
lulusan.
• Materi yang diujikan untuk mengukur kompetensi tersebut meliputi:
Pemahaman bacaan dengan menentukan informasi tertentu,
gambaran umum isi bacaan, informasi rinci, tersurat/tersirat, pikiran
utama tersurat/tersirat, dan menafsirkan makna kata/frasa/kalimat.
Penggunaan unsur-unsur bahasa (kosa kata, tata bahasa, dan ejaan)
seperti penggunaan ungkapan-ungkapan yaitu perintah, permohonan
dan responnya, peristiwa yang telah terjadi dan masih berlangsung,
kepastian/ketidakpastian, kekaguman, perbandingan, jawaban
informasi faktual, menunjukkan jumlah, dua hal dalam satu
pernyataan, dua hal yang positif, hubungan logis kondisional; dan
kalimat acak menjadi paragraf, serta melengkapi percakapan/
paragraf dengan kosakata yang tepat.
GAMBARAN UMUM
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 2
Standar Kompetensi Lulusan
1. Siswa mampu memahami teks narasi, eksposisi, deskripsi,
argumentasi, instruksi, dan dokumentasi dengan menentukan
informasi tersurat/tersirat, gambaran umum, pikiran utama, serta
menafsirkan makna kata, frasa dan kalimat berdasarkan konteks.
2. Siswa mampu memahami bacaan non teks seperti chart, grafik,
tabel, diagram, peta, formulir, iklan, dan agenda/buku harian dengan
menentukan informasi tertentu, gambaran umum, informasi tersirat
dan menafsirkan makna kata, frasa dan kalimat berdasarkan konteks.
3. Siswa mampu menulis kalimat/paragraf dengan cara menyusun katakata/
kalimat acak, melengkapi percakapan/surat/paragraf rumpang
dengan unsur bahasa yang tepat.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 3
RUANG LINGKUP DAN RINGKASAN MATERI
Ringkasan Materi
A. Teks; yang dimaksud dengan teks dalam hal ini adalah naskah tertulis atau bacaan
B. Jenis Teks; jenis teks yang dimaksud dalam kompetensi ini ialah teks continuous seperti
narasi, eksposisi, deskripsi, argumentasi, persuasi, instruksi dan teks non continuous seperti
petunjuk, jadwal, label, formulir, selebaran, iklan, resep makanan, brosur, surat pribadi, dll.
C. Informasi tertentu; informasi tertentu diperoleh dengan cara melihat sekilas atau membaca
dengan cepat kerena informasi ini tertera jelas dalam teks. Informasi tertentu biasanya
merupakan jawaban pertanyaan tentang siapa, dimana, kapan
Contoh:
Questions: a. Who controls the game in a football?
b. How many players does each team have in a professional team?
Answers: a. the referee (lihat baris ke- 3 paragraf 1)
b. more than eleven players ( lihat baris ke- 1 paragraf 2 )
In a football game, some people do not play the game. They have important
roles in a football game. They are the coach, the referee, the linesmen, and the
spectators. The coach trains the players how to play the game. The referee controls
the game. He blows the whistle when there is any violation. The linesmen help the
referee control the game. One group of spectators usually supports one of the two
teams. Another group of spectators supports the opposing team.
In a professional football match, each team has more than eleven players. Not all of
them play the game. Some of them watch the game from the side of the field. They
will play when they have to substitute any player who gets serious injury.
KOMPETENSI 1
Siswa mampu memahami teks narasi, eksposisi, deskripsi, argumentasi, instruksi,
dan dokumentasi dengan menentukan informasi tersurat/tersirat, gambaran umum,
pikiran utama, serta menafsirkan makna kata, frasa dan kalimat berdasarkan
konteks.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 4
D. Gambaran umum; intisari, topik, pokok isi bacaan. Sub kompetensi ini biasanya
menanyakan judul dari teks bacaan atau tentang apa ( topik ) teks bacaan.
Contoh: Read this paragraph!
Question: What does the paragraph mostly talk about?
Answer: The Safari Park
E. Pikiran utama ( main idea ) tersurat; keterangan, penjelasan atau pendapat penulis tentang
topik subjek penulisan. Pikiran utama tersurat merupakan kalimat utama ( topic sentence )
dari suatu teks bacaan atau paragraf. Kalimat utama tersebut terdapat pada bagian awal,
bagian tengah atau bagian akhir dari suatu teks tetapi umumnya terletak dibagian awal.
Pikiran utama biasanya merupakan sebuah kalimat atau pernyataan lengkap.
Contoh:
Question : What is the main idea of the paragraph?
Answer : Bicycles are very popular today in many countries.
( lihat kalimat utama yang terletak di awal paragraf )
F. Pikiran utama tersirat; keterangan, penjelasan atau pendapat penulis tentang topik subjek
penulisan. Pikiran utama tersirat tidak terdapat pada kalimat utama ( topic sentence ) tetapi
diperoleh dengan cara menyimpulkan dari kalimat-kalimat dalam suatu teks bacaan atau
paragraf.
G. Informasi rinci; informasi yang tidak tertera secara jelas pada teks bacaan. Untuk
memperoleh informasi ini, kita harus membaca secara rinci atau intensif (intensive reading )
setiap bagian dari suatu teks bacaan.
It’s like a zoo but the animals are not caged. Giraffes, monkeys,
hippopotamus, even lions and tigers wander around freely. Perhaps you may think,
what if these animals attack? No, they won’t. Because, you look at them from inside
your car or bus. Here, it is the other way around. At the zoo, the animals are locked
in the cage. At the Safari Park you are the ones locked inside your vehicle.
Bicycles are very popular today in many countries. Many people use
bicycles for exercise. But exercise is only one of the reasons why bicycles are
popular. Another reason is money. Bicycles are not expensive to buy. They do not
need gas to make them go. They are also easy and cheap to fix. In cities, many
people like bicycles better than cars. By bicycles, they never have to wait in
traffic. They also do not have to find a place to park. Finally, bicycles do not cause
any pollution.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 5
Contoh :
Questions : Why couldn’t Josse and Robby see the screen?
Answer : The man sitting in front of them wore a tall hat.
( lihat kalimat … a tall man sat on a seat in front of them. He put on a tall hat. )
H. Informasi tersirat; informasi yang tidak tertera secara langsung pada teks bacaan. Untuk
memperoleh informasi ini, kita harus memahami dan menyimpulkan bagian tertentu atau
keseluruhan isi teks bacaan. ( reading between the lines )
Contoh :
Josse and Robby decided to go to a film theatre to relax. They were very tired
after finishing the exams. They chose to see an adventure film. They didn’t want to
see drama, thriller or horror movie. They wanted to forget studying for one night.
So, they bought two tickets for a movie called Lord of the Rings, The
Fellowship of the Rings. They got in the theatre just on time before the movie started.
Inside the theatre, a tall man sat on a seat in front of them. He put on a tall hat.
Josse and Robby could not see the screen. Josse tapped the man on the shoulder and
asked him to remove his hat. When the man turned around to say sorry, they
recognized him. He was Mr Samuel, Josse’s father.
Malaysian Local Fruit
Seasonal Non-Seasonal
􀂃 Only available at ● all
certain times of the year year round
􀂃 popular ● cheap
Why eat more local fruit?
Fresh
Good for all skin types
Rich in vitamins
Easily available at markets, fruit
stalls and supermarkets
How to serve local fruit?
Wash, cut or peel and serve
Chill canned fruits, open the can, pour
and serve
Make refreshing fruit juices
Make fruit jam
Make local delicacies for tea-time
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 6
Questions : What is the purpose of this poster?
Answer : To encourage more people to eat local fruits
( informasi ini tidak tertera langsung pada teks tetapi dengan melihat kalimat
atau kata-kata Kunci pada teks seperti Why to serve local fruit?, maka dapat
disimpulkan bahwa tujuan poster ini adalah untuk mengajak orang untuk makan
buah-buahan setempat )
I. Menafsirkan makna kata, frasa dan kalimatberdasarkan konteks; keterampilan membaca
ini dapat berupa :
o menentukan rujukan kata ( reference word ) dari kata, frasa atau kalimat
o menentukan kata lawan ( antonym ) yang terdapat dalam teks
o menentukan kata searti ( synonym ) bacaan
o menentukan difinisi ( definition )
Contoh 1:
Questions : What does the underlined word ‘it’ refer to?
What does the word ‘This’ refer to ?
Answers : Jogging
Central Park
Jogging is a very popular activity in New York City. In the winter the
weather is too cold for it. But in the spring, it is warmer and many New Yorkers
go out to jog in Central Park. This is a very good place to run.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 7
Bacaan untuk soal nomor 1 sampai dengan nomor 3
1. How many children did Mr.Daud have before he married the writer's mother?
a. None.
b. One.
c. Two.
d. Three.
Kunci : C
Pembahasan: Informasi tertentu, informasi tersebut diperoleh dengan mudah, dengan cara
melihat sekilas teks bacaan. Informasi tersebut tertera dengan jelas
(baris ke 3)
2. What is the relationship between the writer, Andi and Siska?
a. Andi and Siska are the writer's cousins.
b. The writer is Andi and Siska's step brother.
c. Andi and Siska are the writer's brother and sister.
d. The writer is Andi and Siska's children.
Kunci : B
Pembahasan: Informasi rinci. Informasi tersebut tidak tertera secara jelas pada teks
bacaan. Untuk memperoleh informasi tersebut teks harus dibaca secara rinci
atau intensif (baris ke 3 dan 4)
3. “He was a widower” (line 2 and 3)
What does “he” refer to? “He” refers to ....
a. the writer’s father
b. the only boy
c. the writer
d. Mr. Daud
Kunci : D
Pembahasan: Menentukan rujukan kata dari kata, frasa, atau kalimat yang terdapat dalam
teks bacaan. Kata “He” merujuk ke Mr. Daud. (baris ke 2).
My father died of cancer five years ago when I was 3 years old. He left my mother and
me, their only boy. Last year my mother married Mr. Daud. He was a widower and he had
got two children, Andi and Siska. Mr. Daud now becomes my step father. Andi and Siska
become my step brother and step sister. Both of them are older than me. We live happily
in my step father's house. Now, we are waiting for the birth of my mother's baby.
LATIHAN DAN PEMBAHASAN
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 8
4.
What is the main idea of the paragraph above?
a. Ali and Ani's vacation.
b. The Hadi family wanted to visit Prapat.
c. The Anwar family went to Prapat to visit the Hadi's.
d. Edi and Tati were waiting for them at the bus station.
Kunci : A
Pembahasan: Pikiran utama tersurat. Pokok pikiran dari teks bacaan tersebut ada pada
kalimat pertama. Sedangkan kalimat-kalimat yang lain sebagai kalimat
pendukung yang menguraikan/menjelaskan ide yang ada pada kalimat
pertama.
5.
Which statement is NOT TRUE according to the text?
a. To read something for an hour, a person needs 100 calories.
b. A person needs 350 calories per hour to play football.
c. Inactive persons do not need calories at all.
d. Food is burnt by the body to get energy.
Kunci : C
Pembahasan: Informasi rinci. Informasi tersebut tidak tertera jelas pada teks bacaan.
Untuk memperoleh informasi tersebut teks harus di baca secara rinci atau
intensif. Informasi tersebut terkadang pada paragraf 2.
Ali and Ani had a vacation. They went to Prapat. They wanted to visit Hadi's family.
Mr. Anwar, Ali and Ani's father, went together with them. They went there by bus.
They left Medan at six o'clock in the morning and arrived in Prapat at nine. Edi and
Tati were waiting for them at the bus station.
Your body needs energy, protein, minerals, vitamins, and fibre. In order to get
all of these, it is important to have a varied and balanced diet, and to eat the right
amount of food. Your body "burns" food to energy: the amount of energy provided
by food is measured in units called calories.
How many calories do you need? This depends on your weight and on what
you do. When you are a sleep, your body uses nearly one calorie an hour for every
kilogram of weight. So a person who weights seventy kilos uses about 560 calories
while sleeping for eight hours. More calories are needed for different activities from
100 calories an hour for reading or watching TV, to 350 calories an hour for playing
football.
To calculate the number of calories needed per day for an everage person, first
find out the person's ideal weight. Then multiply the weight by 40 for a woman or
46 for a man. A 60 - kilo woman may need about 2400 calories a day - more if she
does heavy physical work and less if she is very inactive.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 9
6. The main idea of paragraph three tells about ....
a. how to find out the person’s idea weight
b. the number of calories a person needs
c. the number of calories an inactive person needs
d. how to calculate the number of calories we need per day
Kunci : D
Pembahasan: Pikiran utama tersirat. Pikiran utama tidak terdapat pada kalimat utama
tetapi diperoleh dengan cara menyimpulkan dari kalimat-kalimat dalam
suatu teks bacaan atau paragraf.
7. A sportman will need ... a businessman.
a. as many calories as
b. not so many calories as
c. more calories than
d. less calories than
Kunci : C
Pembahasan: Informasi tersirat. Informasi yang tidak tertera secara langsung pada teks
bacaan. Informasi tersebut dapat dijumpai pada paragraf dua.
8. “___more if she does heavy physical work and less if she is very inactive.”
The underlined word means ....
a. very active
b. quite active
c. rather active
d. not active
Kunci : D
Pembahasan: Menentukan kata seperti kata yang sama dengan inactive adalah not active.
9. The text mainly tells us about ....
a. energy
b. calories
c. protein
d. minerals
Kunci : B
Pembahasan: Gambaran umum. Biasanya menanyakan judul dari teks bacaan atau tentang
apa (topik) teks bacaan. Kesimpulan tentang bacaan tersebut adalah tentang
‘calories’
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 10
10.
What does Yanto do with his money?
a. Spending all of it.
b. Buying groceries.
c. Saving in the bank.
d. Running a small shop.
Kunci : C
Pembahasan: Informasi tertentu. Informasi tersebut diperoleh dengan mudah, dengan cara
melihat sekilas teks bacaan. Informasi tersebut tertera dengan jelas
(paragraf 2)
Yanto lives not very far from my house. He goes to an SMP in the afternoon and
in the morning he sells newspaper around our neighbourhood. His father was a
government employee. He retired two years ago. Now he runs a small shop beside
their house. We can buy groceries in Pak Mario's shop. The prices are reasonable so
people like to go shopping there.
Yanto can collect six to seven hundred rupiahs from selling newspaper
everyday. He spends it for his pocket money. Yanto saves some of his money in the
bank.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 11
Ringkasan Materi
A. Informasi tertentu; informasi yang tertera jelas dalam teks berbentuk chart, grafik, tabel,
diagram, peta, formulir, iklan atau agenda/buku harian
B. Informasi rinci; informasi yang tidak tertera secara jelas pada chart, grafik, tabel, diagram,
peta, formulir, iklan atau agenda/buku harian . Untuk memperoleh informasi ini, kita harus
membaca secara rinci atau intensif ( intensive reading ) setiap infrormasi yang terdapat
dalam teks.
C. Gambaran umum; intisari, topik, pokok isi dari chart, grafik, tabel, diagram, peta, formulir,
iklan atau agenda/buku harian bacaan. Soal untuk sub kompetensi ini biasanya menanyakan
judul atau topik ( tentang apa ) chart, grafik, tabel, diagram, peta, formulir, iklan atau
agenda/buku harian yang disajikan.
D. Informasi tersirat; informasi yang tidak tertera secara langsung pada chart, grafik, tabel,
diagram, peta, formulir, iklan atau agenda/buku harian. Untuk memperoleh informasi ini, kita
harus memahami dan menyimpulkan data atau isi dari pada chart, grafik, tabel, diagram,
peta, formulir, iklan atau agenda/buku harian yang disajikan.
E. Menafsirkan makna kata, frasa dan kalimatberdasarkan konteks; keterampilan membaca
ini dapat berupa:
􀂊 menentukan rujukan kata ( reference word )
􀂊 menentukan kata lawan ( antonym )
􀂊 menentukan kata searti ( synonym )atau
􀂊 menentukan difinisi ( definition )
􀂊 dll
yang terdapat pada chart, grafik, tabel, diagram, peta, formulir, iklan atau agenda/buku
harian yang diberikan.
Contoh 1:
Jane Hart David Hart
Phil Janet Cathy
KOMPETENSI 2
Siswa mampu memahami bacaan non teks seperti chart, grafik, tabel, diagram, peta,
formulir, iklan, dan agenda/buku harian dengan menentukan informasi tertentu,
gambaran umum, informasi tersirat dan menafsirkan makna kata, frasa dan kalimat
berdasarkan konteks.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 12
Question : Who are Phil’s sisters based on the the family tree above? ( informasi tertentu )
How many daughters do Mr. and Mrs. Hart have ? ( informasi rinci )
Answer : Janet and Cathy.
Two daughters ( Janet and Cathy )
Contoh 2: Study this table !
Question: What information does the table above provide us ? ( gambaran umum )
Which of the four hotels is the most expensive? ( informasi rinci )
Answer: Hotel prices
Europe Hotel is the most expensive of all.
Contoh 3:
Question: What is the trend of tourists arrivals to Asean countries from 1991 to 1997 ?
( informasi tersirat )
Answer: It has been progressing steadily since 1991.
HOTEL PRICES
(per person, per night )
Europe Hotel $ 110
Grand Hotel $ 95
Royal Hotel $ 75
Willis Hotel $ 75
25
20
15
10
5
9 1 92 93 94 95 96 97 year








































TOURIST ARRIVAL TO ASEAN
COUNTRIES FROM EUROPE AND USA
Tourist Arrivals
(millions)
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 13
Contoh 4:
Question: You live in a mosquito-infested area.
You want to fix some screens in your house. Which number would you call?
Answer : 9550224
Contoh 5
Question: What does the bank robber look like ? ( informasi rinci )
What does Mat Item do ? ( informasi tertentu )
Answer : He is 39 years old with brown eyes and short black hair.
He is a bank robber / He robs a bank.
Contoh 6
Question: What does the sign in the picture mean ? ( menafsirkan makna kata atau frasa )
Answer: Those below 18 are not allowed to buy cigarettes.
HOME RENOVATION SERVICES
All House Renovations Wide range. Competitive
price. Call 4667721 anytime
Painting Your House? Fair priced. Call to find
out. Free quotation. Tel: 2689754 day/night
Awnings, Blinds, Insect Screen, Iron Grill,
Aluminium works. Call Jim 9550224 after 4 p.m.
Polish Services Marble, Terrazo, Parquet, Repair,
Tiles, renovation works (20 yrs experience) Call
Ling: 2223345
Wanted
Name : Mat Item
Age : 39
Eyes : Brown
Hair : Short black
Clothes : Red T- shirt,
blue jeans
Crime : Bank robber
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 14
11. Which are the three leisure activities that are almost equally popular with the students of
Sekolah Menengah Seri Indah?
a. Reading, Watching TV, and Sports.
b. Listening to the radio, Watching TV, and Visiting Shopping complex.
c. Sightseeing, Camping, Listening to the radio.
d. Visiting Shopping complex, Sports, and Reading.
Kunci : C
Pembahasan: Soal menanyakan informasi rinci pada grafik. (Listening to the radio:24%,
Watching TV : 25%, and Visiting shopping complex : 23%
sightseeing
11%
Reading
6%
Sports
8%
Camping
3%
Listening to
the radio
24%
23%
Visiting
shopping
complex
Watching TV
25%
LATIHAN DAN PEMBAHASAN
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 15
12.
Which statements is not true of the Bridge Run?
a. Seven groups are involved in the Bridge Run.
b. The Run will start from Kem Tentera in Jalan Sulatan Azlan Shah.
c. Groups F and G have to run further than all the other groups.
d. The finishing point of the Bridge Run is at University Sains Malaysia.
Kunci : C
Pembahasan: Soal menanyakan informasi tersirat dari ‘chart’. C group F dan G have to
run further than the other groups). Group F dan G menempuh jarak lebih
pendek dari group lainnya.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 16
13.
CLASSIFICATION FOR VIEWING
General viewing for all ages
For 18+ with non-excessive violent/
horrifying scenes.
For 18+ with non-excessive sex scenes.
For 18+ with political/religious/
counterculture elements.
For 18+ with a combination of two or
more of the above elements
Kunci : A
Pembahasan: Soal menanyakan informasi rinci pada gambar dan klasifikasi.
Film yang sesuai untuk anak-anak adalah ‘The Juror’,
Klasifikasi ‘U’ (untuk semua umur)
Based on the classification below, which of
the following films would you recommend
to a family with young children?
a. The Juror.
b. Raser.
c. The Roc.
d. Hallween 8.
U
18
SG
18
SX
18
PA
18
PL
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 17
14. The Animal has four legs. It has very thick skin. The colour of the skin is gray and it has
one or two horns on its nose. The animal goes to picture ....
a. c.
b. d.
Kunci : D
Pembahasan: Soal menentukan gambar yang sesuai dengan deskripsi yang diberikan.
Gambar d : mempunyai 4 kaki, berkulit tebal, warna kulit abu-abu, dan
mempunyai satu atau dua tanduk.
15.
Numbers of Audience
Cinema
May June July
Nusantara 8,706 9,576 7,343
Metropole 9,851 7,869 7,013
Plaza Senayan 7,686 8,067 7,876
Atrium 6,182 9,141 8,763
How many people have seen the films at Atrium in three months?
a. 24,086
b. 24,733
c. 25,625
d. 26,243
Kunci : A
Pembahasan: Soal menanyakan informasi rinci pada tabel jumlah penonton film di Atrium
selama 3 bulan ialah 24,086
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 18
16. Look at the map!
Merauke is in the ... part of Irian jaya.
a. Northern
b. Eastern
c. Western
d. Southern
Kunci : D
Pembahasan: Soal melengkapi pernyataan dengan informasi rinci pada peta.
Merauke terletak di bagian Selatan (Southern) Irian jaya.
17.
Pick out the incorrect statement based on the information about Uruguay.
a. Its population is slightly more than 3 million.
b. Its official language is Spanish
c. Nearly 55% of the population are not economically active.
d. It has a very low inflation rate.
Kunci : D
Pembahasan: Soal menentukan informasi rinci berdasarkan data. Pernyataan A, B, dan C
sesuai dengan data yang diberikan. Pernyataan D (Uruguay memiliki angka
inflasi yang sangat rendah) tidak sesuai dengan data.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 19
18. Which statement is not true about the Grand Bonanza Sale?
a. Its from 31st of July till the 31st of August.
b. The customer will receive a TV set, free of charge for purchase above RM3000.
c. The Bonanza Sale is for antique furniture.
d. Business hours are from 10 a.m. to 9 p.m. from Monday tu Saturday.
Kunci : B
Pembahasan: Soal menentukan informasi rinci pada iklan. Jawaban b: pembeli akan
mendapatkan TV untuk pembelian di atas RM 3000; adalah pernyataan yang
tidak benar menurut iklan.
Lihat kalimat ‘For purchase above RM 5000 you will receive a 16” TV.’
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 20
19.
You will probably earn more than 7.30% interest on your fixed deposite if you keep it
for ....
a. 6 months
b. 9 months
c. 12 months
d. 15 months
Kunci : D
Pembahasan: Soal melengkapi pernyataan dengan informasi tersirat pada tabel.
Kemungkinan untuk mendapatkan bunga lebih dari 7.30% adalah untuk
masa tabungan 15 bulan atau lebih. Lihat ‘ 15 months & above 7.30% pa
(negotiable)’
SHIBA BANK
EARN UP TO 7.30% INTEREST NO
YOUR FIXED DEPOSIT
FIXED DEPOSITS RATES
15 months
& above
7.30% p.a.
(negotiable)
12 months 7.30% p.a.
9 months 7.30% p.a.
6 months 7.30% p.a.
3 months 7.20% p.a.
1 months 7.20% p.a.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 21
20.
1. Indicator Light 3. Water Inlet
2. Temperature Control 4. Water Outlet
What should you adjust to make the water hotter?
a. Water Inlet.
b. Water Outlet.
c. Indicator Light.
d. Temperature Control.
Kunci : D
Pembahasan: Soal menjawab pertanyaan tentang informasi tersirat pada gambar.
‘Temperature Control’ (pengatur suhu udara) merupakan jawaban dari apa
yang harus diatur agar air lebih panas.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 22
RINGKASAN MATERI
A. Kompetensi 3 yang menjadi kompetensi dasar lulusan SMP untuk mata pelajaran Bahasa
Inggris menekankan pada kemampuan menulis ( Writing ) , yaitu:
1. Menulis kalimat dengan cara:
a. menyusun kata yang diberikan secara acak menjadi kalimat yang bermakna
Contoh:
Question: the experiment – they – take – in the laboratory – a note – do – and
Arrange the words to make a meaningful sentence!
Answer: They do the experiment and take a note in the laboratory.
b. melengkapi pernyataan rumpang dengan ungkapan atau struktur kalimat tertentu
Contoh:
Question: Fill in the blank with the correct form of the word in the bracket!
- My mother … some cakes for Lebaran Day last night. ( make )
- John is 13 years old. Marry is 14 years old. So, Marry is … John.( old )
Answer: - My mother made some cakes for Lebaran Day last night.
(ungkapan peristiwa lampau/ Past Tense)
- So, Marry is older than John.
(ungkapan membandingkan dua orang, benda)
c. melengkapi pernyataan dengan kosakata tentang tema tertentu
Question: Fill in the blank with the suitable word.
- Mr and Mrs Rahmat have three children. They are Ratna, Arief and
Ardi.
It means Mr and Mrs Rahmat have one … and two …
- Sherley works on the plane. She serves the passengers. She is a good …
Answer: - daughter, sons
- stewardess
KOMPETENSI 3
Siswa mampu menulis kalimat/paragraf dengan cara menyusun kata-kata/kalimat
acak, melengkapi percakapan/surat/paragraf rumpang dengan unsur bahasa yang
tepat.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 23
2. Menulis paragraf dengan cara :
a. menyusun kalimat yang diberikan secara acak menjadi paragraf yang padu
Contoh:
Question: Arrange the following sentences into a coherent paragraph!
􀂊 The ceremony is held in a manner appropriate to the status they
enjoyed in this world.
􀂊 Toraja is best known for their elaborate funeral for the dead.
􀂊 The funeral requires tremendous effort and money.
􀂊 The funeral is considered necessary for the passage of the soul into the
after world
􀂊 It includes a ceremony which may last for weeks
􀂊 The ceremony culminates in a slaughter of buffaloes.
Answer: They do the experiment and take a note in the laboratory.Toraja is best
known for their elaborate funeral for the dead.The funeral is considered
necessary for the passage of the soul into the after world. The funeral
requires tremendous effort and money.It includes a ceremony.which may
last for weeks. The ceremony is held in a manner appropriate to the status
they enjoyed in this world.The ceremony culminates in a slaughter of
buffaloes.
b. melengkapi paragraf dengan beberapa rumpang dengan kata, frasa atau kalimat
(Cloze Procedures ). Kalimat pertama dan terakhir harus lengkap.
Contoh : Choose the suitable word to complete the paragraphs about Wahyu’ s life.
Answers: 1. live 2. breakfast 3. get 4.tired
My name is Wahyu Ramadhan. I … (1) in Los Angeles with my
mother, father and brother. My brother’s name is Adam. My brother
and I get up 6.30. We have … (2) at 6.45. I like cereal for breakfast.
My brother likes toast and orange juice.
We leave home together at 7.30. We catch a bus to school. We
… (3) to school at 8.30. We leave school at 4 o’clock but we don’t
get home until 5.30.
We’re very … (4) in the evening. We go to bed at 9.30.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 24
c. melengkapi paragraf rumpang dengan ungkapan atau struktur kalimat tertentu
Question: Choose the correct form of the verb in brackets to complete the paragraph
Answers : 1. took
2. enjoy
3. was having
3. Melengkapi percakapan rumpang ( yang panjangnya + 2 pertukaran peran,
4 baris) dengan :
a. ungkapan atau struktur kalimat tertentu
Contoh:
Question : Complete the dialogue with the correct expression
Adam : Are you going by bus?
Ryan : No, we’re not. We’re going by car.
Adam : Who is going to drive the car?
Ryan : I am.
Adam : So you have to be careful. The road will be slippery if … .
Answer: It rains (ungkapan tentang hubungan logis kondisional – If Clause Type 1)
Last week, my father went to Bali for a business meeting. He …
(take) us, the family to come along with him. He asked us, the family
to … (enjoy) staying in the hotel and playing on the beach while he …
(have) his business meeting. We stayed in a hotel near a beach.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 25
4. melengkapi surat pendek dengan ungkapan, struktur atau kosakata tentang tema
tertentu
Contoh :
Question : Complete the letter with the suitable word.
Answer : 1. weather 2. breakfast 3. different
( kosakata tentang tema tertentu )
PO Box 12
Taunton, Somerset
CAMP SHERWOOD
Monday,
Dear Mum and Dad,
How are you? The camp is OK. The … (1) is horrible. It
is raining. We are all writing letters. What’s the weather like at
home?
We get up every morning at a quarter to eight and have a
shower. The water is always cold. It’s really horrible!
Then we get dressed and have … (2) at half past eight.
Breakfast is nice. We have three … (3) sorts of cereal, bacon
and eggs, toast and marmalade and tea.
After breakfast we go riding or canoeing. We have a
morning break at eleven o’clock. We usually have orange juice
and biscuits. Then we have free activities.
We’re both all right and we aren’t homesick!
(I am a little bit, Andy )
Love from Kate and Andy.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 26
- kosakata khusus tentang tema tertentu
Contoh:
Question: Complete the dialogue with the suitable word.
Azka : What film is it?
Fiona : It’s “ Petualangan Sherina”.
It is an Indonesian film.
Azka : Who is the star of the film?
Fiona : Sherina. She’s one of the children actresses.
She’s a good singer.
Azka : Is it a … film?
Fiona : Yes it is. I like it very much.
Answer: musical ( kosakata khusus tentang hiburan )
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 27
21. Arrange the words to make a meaningful sentence!
News – delivers – it – a lot of – and – the readers – to – information.
1 2 3 4 5 6 7 8
a. 3 – 2 – 1 – 5 – 4 – 8 – 7 – 6
b. 3 – 2 – 4 – 1 – 5 – 8 – 7 – 6
c. 3 – 2 – 6 – 7 – 4 – 8 – 5 – 1
d. 3 – 2 – 4 – 7 – 6 – 1 – 5 – 8
Kunci : B
Pembahasan: Menyusun kata menjadi sebuah kalimat yang bermakna. Susunan kalimat
yang sesuai dengan struktur kalimat yang benar adalah ‘It delivers a lot of
news and information to the readers’
22. Look at the pictures.
The rice cooker is ... than the iron.
a. expensive
b. as expensive as
c. more expensive
d. most expensive
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi pernyataan dengan ungkapan perbandingan 3 gambar.
Berdasarkan gambar, ‘rice cooker’ lebih mahal dari ‘Iron’.
Kata sifat yang terdiri dari tiga suku kata harus ditambahkan kata ‘more.
LATIHAN DAN PEMBAHASAN
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 28
23. In the old days most people never moved from where they were born.
... was very difficult. Most people had to walk.
a. Travelling
b. Visiting
c. Going
d. Coming
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi pernyataan dengan kosakata tertentu. Kosakata yang sesuai
adalah ‘Travelling’ karena berhubungan dengan bepergian.
24. Choose the right order of the following sentences.
1. It takes place within three or more days.
2. The more important the person who dies, the more buffaloes they kill.
3. It is carried out in honour of the dead person.
4. One of the Torajan traditional is the funeral.
5. It is done by slaughtering a water buffallo.
a. 2, 5, 4, 3, 1
b. 2, 3, 5, 4, 1
c. 4, 3, 1, 5, 2
d. 4, 3, 5, 2, 1
Kunci : C
Pembahasan: Menyusun kalimat acak menjadi sebuah paragraf yang padu.
Susunan kalimat yang benar adalah ‘one of the Torajan tradition is the
funeral’ adalah sebagai kalimat utama, sedangkan kalimat-kalimat yang lain
sebagai kalimat pendukung.
25. Arrange the following sentences into a good order.
1. It makes Indonesia rich in custom houses.
2. Indonesia has many ethnic groups.
3. Every province has its own custom houses.
4. There are so many custom houses.
5. West Kalimantan has Bentang.
6. For example, Central Java has Joglo.
7. Central Sulawesi has Toraja and there are still many others.
a. 2 – 4 – 3 – 1 – 6 – 5 – 7
b. 2 – 4 – 6 – 5 – 7 – 3 – 7
c. 2 – 4 – 6 – 3 – 5 – 1 – 7
d. 2 – 4 – 7 – 5 – 6 – 3 – 7
Kunci : A
Pembahasan: Menyusun kalimat acak menjadi sebuah paragraf yang padu.
Susunan kalimat yang benar adalah ‘Indonesia has many ethnic groups’.
adalah sebagai kalimat utama, sedangkan kalimat-kalimat yang lain sebagai
kalimat pendukung.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 29
26. a. breakfast
b. lunch
c. dinner
d. supper
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi paragraf rumpang dengan kosakata. Kosakata yang tepat adalah
‘breakfast’, karena teks bacaan tersebut menceritakan kegiatan yang
dilakukan pada pagi hari.
27. a. call
b. order
c. queue
d. cancel
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi dengan kosakata. Kosakata yang tepat adalah ‘queue’, karena
kita tidak perlu antri untuk naik ke bus.
28. a. slow
b. fast
c. empty
d. crowded
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi paragraf dengan kosakata. Kosakata yang tepat adalah
‘crowded’.
Choose the suitable word to complete the paragraph.
Life in the countryside is more relaxed than in the city. You can wake up in the
morning and have a nice ... (26), You live on a farm. You work on the farm. You are a
farmer. You do not have to run out of your house and ... (27) to get on the bus. You do
not have to fight to get on a ... (28) bus for an hour.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 30
29. a. uses
b. used
c. is using
d. will use
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi paragraf rumpang. Kata kerja yang tepat adalah ‘used’ karena
kegiatan mengendarai mobil dilakukan di waktu lampau.
30. a. is buying
b. will buy
c. bought
d. buys
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi paragraf rumpang. Kata kerja yang tepat adalah ‘bought’ karena
kegiatan membeli membeli helikopter sudah lewat (lampau)
31. a. fly
b. flew
c. is flying
d. will fly
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi paragraf rumpang. Kata yang tepat adalah ‘fly’ karena
ada kata ‘to’ (to infinitive)
32. Winda : Look! The flowers are beautiful.
Who ... them?
Lidya : I did, and I watered them regularly.
a. are planting
b. planted
c. plants
d. plant
Choose the correct form of the verb to complete the paragraph.
Indonesian businessman Wardono, director of a company in Central Jakarta,
travels to work everyday in a helicopter. He ... (29) to drive to work from his home in
Bogor. One day he had a bad accident and decided not to drive a car again. He ... (30)
the helicopter and quickly learned to ... (31) it. Now he gets to works in twenty
minutes.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 31
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan kejadian di waktu lampau.
Pertanyaan tersebut ditegaskan dengan jawaban Lydia ‘I did’.
‘Did’ adalah kata kerja/kata kerja bantu dalam bentuk lampau.
33. Lidya : There is not any sugar left, Ratna.
We need ... to make cakes.
Ratna : Okay, I'll buy it then. Do we need eggs, too?
Lidya : No, we don't.
a. many
b. a lot
c. a few
d. any
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan jumlah benda. Untuk membuat
kue membutuhkan gula yang banyak. Gula adalah kata benda yang tidak
dapat dihitung, oleh karena itu harus menggunakan kata ‘a lot’ bukan
‘many’
34. Bella : ... .
Suci : What's the matter with you?
Bella : I've got a headache.
Suci : Yes, of course.
a. Could you get me an "Obsing", please?
b. What about going to the doctor?
c. Why don't you go and see a doctor?
d. Could I help you?
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan meminta pertolongan.
Ungkapan meminta pertolongan yang benar ialah ‘Could you get me an
‘Obsing’, please?
35. Mrs. Yanto: What about our new uniform? Are you going to sew it yourself?
Mrs. Fakih: No, I'm not. I ... to the dressmaker next Sunday.
a. go
b. went
c. have gone
d. will go
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan kegiatan yang akan dilakukan.
Ungkapan yang tepat ‘will go’ karena Mrs Fakih akan pergi ke tukang jahit
minggu depan
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 32
36. Librarian : Stop talking, please!
You disturb other visitors.
Students : ... We didn’t mean it.
a. We are sorry
b. We are disappointed
c. We are happy
d. We are displeased
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan permintaan ma’af.
Karena para murid sudah mengganggu pengunjung perpustakaan yang lain.
Oleh karena itu mereka minta ma’af.
37. Putri wants to apply for a job. Now the manager is interviewing her.
Mr. Susilo : What foreign language can you speak?
Putri : English and French.
Mr. Susilo : ...
Putri : Yes, fifty words a minute.
a. Can you help me?
b. Can you type?
c. Would you type this letter?
d. Can you write letters?
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan menanyakan kesanggupan/
kemampuan Ungkapan yang tepat adalah ‘Can you type?’ dilihat dari
jawaban Putri bahwa dia bisa 50 kata per menit, berarti ini menanyakan
kemampuan mengetik.
38. Mr. Hasan : Would you get met a cup of tea, please?
Housemaid : I am sorry, sir. ... no tea left. We have only coffee.
a. There is
b. There isn’t
c. There are
d. There aren’t
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan keberadaan. Ungkapan yang tepat
adalah ‘There is’ karena sudah ada kata ‘no’ yang sama artinya dengan
‘there isn’t’ dan bukan ‘There are’ karena tea tidak bisa dihitung
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 33
39. A : Can you take my umbrella, please?
B : There are four umbrellas here. ... is yours?
A : The black one, please.
a. What
b. Which
c. What sort
d. Where
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan pilihan.
Ungkapan yang tepat adalah ‘Which’
40. Lani : My father ... to Singapore.
Sonya : How long will he be there?
Lani : For two weeks.
a. went
b. goes
c. has gone
d. may go
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan peristiwa yang telah terjadi pada
waktu lampau (Present Perfect Tense). Sonya bertanya akan berapa lama
ayah Lani di Singapura. Berarti ayah Lani telah pergi ke Singapura.
41. Ardiyono : Have you got any plans for us on Sunday morning, Agus?
Agus : Yes, we ... to the Safari Park next Sunday.
Ardiyono : Oh, it's great!
a. go
b. went
c. were going
d. are going to go
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan kejadian di waktu yang akan
datang (Future Tense) Ardiyanto menanyakan apakah Agus sudah punya
rencana untuk hari Minggu pagi, ternyata Agus akan pergi ke Taman Safari.
Pola Future tense selain ‘will’ adalah b + going + to’
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 34
42. Officer : Could I have your name, please?
Ali Topan : It's Topan. Ali Topan.
Officer : And ... are you, Mr. Topan?
Ali Topan : I'm 25 years.
a. how old
b. how tall
c. how big
d. how heavy
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan tentang keadaan orang/benda,
karena Ali Topan menjawab “I’m 25 years” berarti ‘officer’ menanyakan
tentang umur ‘How old’.
43. Ida : May I go to the concert tonight, Father?
Father : ... You have to study for your final exam.
Ida : But I really want to.
Father : You can go next time.
a. Of course, you may.
b. Why not.
c. Yes, please.
d. It's not a good idea.
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan merespon permintaan izin.
Karena Ida akan menghadapi ujian akhir maka ayah menyatakan
‘It’s not a good idea’
44. Yani : Where are you going next holiday'?
Didin : ... yet, but I might go to Solo.
a. I don't doubt
b. I'm ready
c. I'm not sure
d. I don't believe
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan ketidakyakinan.
Didin belum yakin kemana dia pergi liburan nanti oleh karena itu dia
menjawab “I’m not sure” meskipun kemungkinan pergi ke Solo.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 35
45. Rosa : Next Sunday we will have a holiday, won't we?
What about going to Mount Bromo?
Rima : ... because the air in Mount Bromo, is too cold.
I am sure we cannot stand of it.
a. I disagree
b. I agree with you
c. That's a good idea
d. There is no doubt about it
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan tidak setuju.
Karena di gunung Bromo itu dingin dan dia yakin merasa tidak akan kuat,
maka dia menyatakan ‘I disagree’
46. Tourist A : Jakarta is a lovely city, ...
Tourist B : Well, but I prefer Yogyakarta.
a. is it?
b. does it?
c. isn't it?
d. doesn't it?
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan penegasan.
Apabila pernyataannya positif, maka penegasannya harus negatif
(is → isn’t) begitu pula sebaliknya.
47. Santy : Nobody can buy the computer. It's ... expensive for us.
Bella : I know, but remember we badly need it, don't we?
Santy : That's right but let's try to get the cheap one.
a. rather
b. a bit
c. fairly
d. too
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan kadar kualitas. Santy akan membeli/mencari
komputer yang murah. Meskipun banyak komputer yang harganya sangat
mahal.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 36
48. A : ... The lion is dangerous.
B : Thank you.
a. Don't move!
b. Watch out!
c. Be careful!
d. Look out!
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan peringatan: a. jangan bergerak;
b. awas; c. hati-hati; d. lihatlah. Jawaban yang benar b. karena singa itu
berbahaya, perlu peringatan yang keras.
49. Rina : Look! The baby zebra cannot find its food.
Anto : It doesn't know the danger in its surrounding ....
Rina : I think so.
a. too
b. so
c. either
d. neither
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan dua hal yang sama-sama negatif.
Rina menyatakan bahwa bayi Zebra tidak bisa mencari makanannya.
Anto juga mengatakan bahwa bayi Zebra tidak tahu dengan bahaya
disekelilingnya.
50. Raka : What are these plants in the pot for?
Kiki : I am doing my experiment.
Raka : What do you want to prove?
Kiki : The importance of water for the plants.
Raka : What do you get?
Kiki : LookI This plant grows well, ... that one doesn't.
Because I treat them differently.
a. although
b. so
c. but
d. when
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan dua hal yang berlawanan.
Kiki mengatakan tanaman yang satu dapat tumbuh dengan baik,
sedangkan yang satu lagi tidak.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 37
51. Hafifi : What do you think of Ronaldo?
Habib : He's ... confident but also strong.
a. nor
b. both
c. rather
d. not only
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan dua hal yang dinyatakan dalam
satu pernyataan. Ronaldo tidak hanya percaya diri tetapi juga kuat..
52. Laila : I dropped by Mr. Alfa's house but I met ... there.
Pesta : Did anybody tell you where he went?
Laila : No.
a. everyone
b. someone
c. anyone
d. no one
Kunci : D
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan kata ganti orang/benda tak tentu.
Karena ada kata ‘but’ berarti Laila tidak menjumpai satu orang pun di sana.
53. Santi : Wow! It's cool and nice.
And look at this seat and that TV
Rinto : Yeah, you're right.
a. What is a luxurious train?
b. What train is luxurious?
c. What a luxurious train it is!
d. What is it? A luxurious train.
Kunci : C
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan kekaguman.
Pola dari ungkapan kekaguman adalah: What + Adjective
54. Rini : Did you see the play in the cultural night?
Bella : Yes, I did. But the story was boring and the actors were not good.
Rini : ... you did not watch the play up to the end and went home.
Bella : You're right.
a. Because
b. So
c. Though
d. However
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 38
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan kesimpulan. karena ceritanya
membosankan jadi Rini tidak menonton sampai selesai dan dia pulang ke
rumah.
55. Zein : Can Edelweis grow anywhere in Indonesia?
Bob : ... According to the theory, it can only grow in a certain place.
Zein : Are you sure?
Bob : Yes. If you don't believe it, let's ask our biology teacher, Mr. Abraham.
a. It's possible.
b. It's impossible.
c. I hope so.
d. I think so.
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan ketidakmungkinan.
Bunga Edelweis hanya dapat tumbuh di daerah pegunungan
dan tidak disembarang tempat.
56. X : Did you watch the sport program on TV last night?
Y : Yes, of course. I think,Taufik Hidayat will be a champion in the Indonesia Open
Tournament.
X : I think so. He played ... than before.
a. carefully
b. more carefully
c. the most carefully
d. as carefully
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan perbandingan cara melakukan
sesuatu. Taufik Hidayat bermain lebih baik dari sebelumnya.
57. Yuni : Will you come to the meeting?
Bob : I don't know. I can't make up my mind.
What's the topic we're going to talk about?
Yuni : Water supplies for our village. It's interesting I think, isn't it?
Bob : Okay then. I will come if it ....
a. doesn't rain
b. didn't rain
c. isn't raining
d. hasn't rained
Kunci : A
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 39
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan tentang hubungan logis
kondisional. ‘I will come’ (kalimat utama) dalam bentuk ‘Future Tense’
sedangkan ‘If clause’ dalam bentuk present. Bob akan datang if hari tidak
hujan.
58. Anto : Indonesia has to import rice next year.
Mike : How come? Indonesia is an agricultural country.
Anto : There are some reasons for that.
Mike : Like what?
Anto : The harvest failed ... natural disasters occured.
a. although
b. because
c. but
d. and
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi percakapan dengan ungkapan alasan.
Hasil panen gagal karena bencana alam terjadi.
Tidak diperjualbelikan
Panduan Materi Bahasa Inggris SMP/MTs
DEPDIKNAS Hak Cipta pada Pusat Penilaian Pendidikan 40
For questions 59 to 60 are based on the following letter.
59. a. Sunday
b. Monday
c. Tuesday
d. Wednesday
Kunci : B
Pembahasan: Melengkapi surat dengan kosakata. Upacara bendera biasa selalu diadakan
pada hari Senin.
60. a. Playground
b. Laboratory
c. Canteen
d. Class
Kunci : A
Pembahasan: Melengkapi surat dengan kosakata. Kosakata yang tepat adalah
‘Playground’ (lapangan bermain).
Dear Liza,
Thank you for your letter,
Since you ask me about my school, so, in this letter I will tell you about it.
Our school is at 25 jalan Pemuda. In front of the classrooms, there is a wide
school yard. Every ... (59) morning. We attend a flag ceremony in this school
yard. Behind the building, there is a specious ... (60). All the students can play
there. The building has ten classrooms. One laboratory, one library, one
headmaster’s office, one staff room, one canteen and several toilets.
That’s all about my school. Please tell me about your school, too.
See bye
Love,
Lita

No comments:

Post a Comment